На 16:00 21 лютага 2012 года ў Дзяржаўным музеі гісторыі тэатральнай імузычнай культуры (Мінск, Верхні горад, Музычны завулак, 5) прызначана адкрыццёвыставы Ларысы Рулёвай, галоўнага мастака Беларускага рэспубліканскага тэатраюнага гледача.
Ларыса Рулёва (мастак Беларускага рэспубліканскага тэатра юнага гледача з 1980 года, галоўны мастак – з 1993) стварыла больш за сто спектакляў, ацэненых годна, высока і вельмі высока. Спектакляў папулярных, на якія вокамгненна разбіралі квіткі, лаўрэатаў і дыпламантаў тэатральных фестываляў (“Бэмбі”, “Чыпаліна і яго сябры”, “Кот у ботах”, “Шчаслівыя жабракі”, “Сястра мая Русалачка”, “Дарога на Віфлеем”). Спектакляў дзіўных, якія, здаецца, з’явіліся не ў пару, вытрымалі, самае большае, два тэатральныя сезоны і... засталіся тэатральнай таямніцай (“Антыгона”, “Марныя намаганні кахання”).
З тюгаўскім закуліссем Ларыса Рулёва асвойталася пры канцы 1970-х гадоў. Скончыла Тэатральна-мастацкі інстытут (цяпер – Акадэмія мастацтваў), аддзяленне тканін і мадэлявання. Працавала ў “Харошках”, выбітным ансамблі танца пад кіраўніцтвам Валянціны Гаявой. Строі да адной з праграм ансамбля сталіся яе дыпломнай працай, а праграма тая аб’едзіла, без перабольшання, палову свету. Аднаго разу “Харошкі” трапіліся Хэрлуфу Бідструпу, выбітнаму дацкаму мастаку, майстру шаржа і карыкатуры. Уражаны беларускімі строямі “Харошак”, Бідструп праз артыстаў перадаў мастаку Рулёвай падарунак – свой альбом...
На пытанне пра таямніцы свайго сцэнічнага чарадзейства Ларыса Рулёва ўсміхаецца, паціскае плячыма і настойліва апавядае пра чарадзейства, так бы мовіць, калегіяльнае. Калі святло і прастора, вобраз і стыль, касцюм і грым ствараюць асяроддзе для адмысловага сцэнічнага панавання акцёра. Гэтае чарадзейства яшчэ не так даўно сілкавала акцёрская асоба Міхаіла Пятрова, чые касцюмы да сёння захоўваюць у тэатры, і, паводле адной з вядомых актрыс, “яны грэюць”. Пятроў дапамагаў знайсці вобраз, нібыта гуляючы с мастаком... і з рэжысёрам. У яго, адпаведна рэжысёрскай задачы... хутчэй, ласкавае просьбы, куры па сцэне маглі хадзіць, але глядацкія вочы няможна было адарваць ад Пятрова. Ён з курачкай размаўляў, браў на рукі – як у спектаклі «Шукай ветру ў полі». Тэатральную курачку Пятроў забіраў да сябе на лецішча, выгульваў на прыродзе...
Складаныя акцёрскія асобы паспрыялі таму, што Ларыса Рулёва займела цвёрдае перакананне: мастаку трэба давяраць. Колькі давялося перажыць, калі актрысы кідалі: “Я гэта не адзену, гэта не мой фасон, не мой колер, мне гэта не пасуе!” У спектаклі “Голы кароль” угаворамі ды перакананнямі Рулёва агаліла плечы актрысе – прыгожай мажной кабеце. І трэба ж было, каб у гэтай сукенцы “без плячэй” яе ўбачыў вядомы замежны рэжысёр! Не, здымацца, на жаль, не запрасіў. Але ўхваліў адмысловым кампліментам яе жаноцкасць і прыгажосць. Сукенка зрабілася добрым талісманам актрысы; яна і да сёння сцвярджае: варта было надзець Ларысіну сукенку, як шанцунак з’яўляўся ніадкуль! “Мастаку трэба давяраць, – паўтарае Рулёва, – мастак бачыць, як будзе выглядаць акцёр пад тэатральным асвятленнем, пасярод дэкарацый альбо на голай сцэне”...
З бальшынёй рэжысёраў усё проста: пагаварылі, абмеркавалі, што да чаго ў спектаклі, ды пайшлі выконваць. Са знакамітым рэжысёрам Мікалаем Шыйко Ларыса Рулёва перажывала найпадрабязны перыяд застольнай працы... у Нацыянальнай бібліятэцы (дайсці да старога будынку былое Ленінкі-Нацыяналкі ад тэатра – тры хвіліны). Разам гарталі кнігі, шукалі ды выдумлялі вобразы. Мікалай Шыйко, а за ім і Юры Міроненка, дасціпна заўважалі, што ў добрым тэатры ўжо ўсё прыдумана, важна толькі пра гэта ведаць і скарыстаць у патрэбны час. Скарыстаць можна, але як уведаць? За савецкім часам тэатральныя мастакі часцяком збіралі выцінанкі з газет і часопісаў – адметныя касцюмы, будынкі, краявіды, цікавыя абліччы ды фрызуры сілкавалі ўяўленне. Рэжысёрскае таксама. Сабраным дзяліліся, давалі адно аднаму паглядзець, паразважаць... Сталі дзяліцца з Міроненкам, працуючы над “Бэмбі”, і высветлілася, што ў рэжысёра і мастака амаль адны і тыя самыя выразанкі ... з тымі самымі сюжэтамі ды аб’ектамі. Праўда, рэжысёр Міроненка збіраў не столькі выцінанкі, колькі ідэі ды задумы. Да іхняга ўвасаблення на сцэне Міроненка ставіўся вельмі строга, пільнаваў кожную драбязу. У “Бэмбі” Ф.Зальтэна ён папрасіў мастачку прыкрыць акцёрскія твары дэталямі касцюмаў і строга папярэдзіў актрыс – ніякага грыму перад выхадам на сцэну, хіба тон на твар. Але прыгажосць – страшная сіла. Адна з актрыс парушыла забарону, ужыла сцэнічны грым... калі не сказаць – злоўжыла ім. Міроненка выхавана падаў ёй руку, правёў да рукамыйніка і... сваёй рукою змыў грым. “Жорсткі, крыўдны ўрок, – кажа Рулёва, – але трупа ўбачыла, як трэба цаніць датклівую сцэнічную працу і як адна недарэчнасць можа ўсё сапсаваць”.
...Ёсць такая прымаўка ў Рулёвай: "У добрым тэатры ўжо ўсё прыдумана" . Важна толькі на гэта не забывацца...
Экспазіцыю складуцьмакеты, бутафорыя, эскізы афармлення сцэны і эскізы касцюмаў, а таксамакасцюмы, якія адпрацавалі ў шмат якіх спектаклях тэатра.
Выстава, яктворчая справаздача мастака больш чым за трыццаць гадоў тэатральнае службы,прымеркавана да юбілею Ларысы Ільінічны.
Ларыса Рулёва (мастак Беларускага рэспубліканскага тэатра юнага гледача з 1980 года, галоўны мастак – з 1993) стварыла больш за сто спектакляў, ацэненых годна, высока і вельмі высока. Спектакляў папулярных, на якія вокамгненна разбіралі квіткі, лаўрэатаў і дыпламантаў тэатральных фестываляў (“Бэмбі”, “Чыпаліна і яго сябры”, “Кот у ботах”, “Шчаслівыя жабракі”, “Сястра мая Русалачка”, “Дарога на Віфлеем”). Спектакляў дзіўных, якія, здаецца, з’явіліся не ў пару, вытрымалі, самае большае, два тэатральныя сезоны і... засталіся тэатральнай таямніцай (“Антыгона”, “Марныя намаганні кахання”).
З тюгаўскім закуліссем Ларыса Рулёва асвойталася пры канцы 1970-х гадоў. Скончыла Тэатральна-мастацкі інстытут (цяпер – Акадэмія мастацтваў), аддзяленне тканін і мадэлявання. Працавала ў “Харошках”, выбітным ансамблі танца пад кіраўніцтвам Валянціны Гаявой. Строі да адной з праграм ансамбля сталіся яе дыпломнай працай, а праграма тая аб’едзіла, без перабольшання, палову свету. Аднаго разу “Харошкі” трапіліся Хэрлуфу Бідструпу, выбітнаму дацкаму мастаку, майстру шаржа і карыкатуры. Уражаны беларускімі строямі “Харошак”, Бідструп праз артыстаў перадаў мастаку Рулёвай падарунак – свой альбом...
На пытанне пра таямніцы свайго сцэнічнага чарадзейства Ларыса Рулёва ўсміхаецца, паціскае плячыма і настойліва апавядае пра чарадзейства, так бы мовіць, калегіяльнае. Калі святло і прастора, вобраз і стыль, касцюм і грым ствараюць асяроддзе для адмысловага сцэнічнага панавання акцёра. Гэтае чарадзейства яшчэ не так даўно сілкавала акцёрская асоба Міхаіла Пятрова, чые касцюмы да сёння захоўваюць у тэатры, і, паводле адной з вядомых актрыс, “яны грэюць”. Пятроў дапамагаў знайсці вобраз, нібыта гуляючы с мастаком... і з рэжысёрам. У яго, адпаведна рэжысёрскай задачы... хутчэй, ласкавае просьбы, куры па сцэне маглі хадзіць, але глядацкія вочы няможна было адарваць ад Пятрова. Ён з курачкай размаўляў, браў на рукі – як у спектаклі «Шукай ветру ў полі». Тэатральную курачку Пятроў забіраў да сябе на лецішча, выгульваў на прыродзе...
Складаныя акцёрскія асобы паспрыялі таму, што Ларыса Рулёва займела цвёрдае перакананне: мастаку трэба давяраць. Колькі давялося перажыць, калі актрысы кідалі: “Я гэта не адзену, гэта не мой фасон, не мой колер, мне гэта не пасуе!” У спектаклі “Голы кароль” угаворамі ды перакананнямі Рулёва агаліла плечы актрысе – прыгожай мажной кабеце. І трэба ж было, каб у гэтай сукенцы “без плячэй” яе ўбачыў вядомы замежны рэжысёр! Не, здымацца, на жаль, не запрасіў. Але ўхваліў адмысловым кампліментам яе жаноцкасць і прыгажосць. Сукенка зрабілася добрым талісманам актрысы; яна і да сёння сцвярджае: варта было надзець Ларысіну сукенку, як шанцунак з’яўляўся ніадкуль! “Мастаку трэба давяраць, – паўтарае Рулёва, – мастак бачыць, як будзе выглядаць акцёр пад тэатральным асвятленнем, пасярод дэкарацый альбо на голай сцэне”...
З бальшынёй рэжысёраў усё проста: пагаварылі, абмеркавалі, што да чаго ў спектаклі, ды пайшлі выконваць. Са знакамітым рэжысёрам Мікалаем Шыйко Ларыса Рулёва перажывала найпадрабязны перыяд застольнай працы... у Нацыянальнай бібліятэцы (дайсці да старога будынку былое Ленінкі-Нацыяналкі ад тэатра – тры хвіліны). Разам гарталі кнігі, шукалі ды выдумлялі вобразы. Мікалай Шыйко, а за ім і Юры Міроненка, дасціпна заўважалі, што ў добрым тэатры ўжо ўсё прыдумана, важна толькі пра гэта ведаць і скарыстаць у патрэбны час. Скарыстаць можна, але як уведаць? За савецкім часам тэатральныя мастакі часцяком збіралі выцінанкі з газет і часопісаў – адметныя касцюмы, будынкі, краявіды, цікавыя абліччы ды фрызуры сілкавалі ўяўленне. Рэжысёрскае таксама. Сабраным дзяліліся, давалі адно аднаму паглядзець, паразважаць... Сталі дзяліцца з Міроненкам, працуючы над “Бэмбі”, і высветлілася, што ў рэжысёра і мастака амаль адны і тыя самыя выразанкі ... з тымі самымі сюжэтамі ды аб’ектамі. Праўда, рэжысёр Міроненка збіраў не столькі выцінанкі, колькі ідэі ды задумы. Да іхняга ўвасаблення на сцэне Міроненка ставіўся вельмі строга, пільнаваў кожную драбязу. У “Бэмбі” Ф.Зальтэна ён папрасіў мастачку прыкрыць акцёрскія твары дэталямі касцюмаў і строга папярэдзіў актрыс – ніякага грыму перад выхадам на сцэну, хіба тон на твар. Але прыгажосць – страшная сіла. Адна з актрыс парушыла забарону, ужыла сцэнічны грым... калі не сказаць – злоўжыла ім. Міроненка выхавана падаў ёй руку, правёў да рукамыйніка і... сваёй рукою змыў грым. “Жорсткі, крыўдны ўрок, – кажа Рулёва, – але трупа ўбачыла, як трэба цаніць датклівую сцэнічную працу і як адна недарэчнасць можа ўсё сапсаваць”.
...Ёсць такая прымаўка ў Рулёвай: "У добрым тэатры ўжо ўсё прыдумана" . Важна толькі на гэта не забывацца...
peccato...non capisco niente!!!!!!!
ОтветитьУдалитьLei ha ragione. Ho aggiunto la possibilità di trasferire al blog
УдалитьОт души примите мои поздравления !!!! Вечной весны, радости, любви !!!! :))) Спасибо, Вам !!!!!
ОтветитьУдалить